V České republice působí několik obchodních řetězců, s jejichž obřími obchodními centry se dobře známe již pár desítek let. Zahraniční firmy u nás začaly působit již na počátku 90. let, mezi prvními bylo také Tesco – britský maloobchodní řetězec, v jehož sortimentu naleznete kromě potravin i oděvy, spotřební zboží, a dokonce i pohonné hmoty a telekomunikační služby.
Tesco bude zřizovat ve Velké Británii diskontní prodejny
Před několika měsíci se rozběhla v České republice síť průzkumů veřejného mínění, založená na odpovědích anonymních účastníků, kteří měli uvádět své vlastní názory na obchodní řetězce super a hypermarketů. Několik desítek anket, jdoucích po sobě v různém časovém odstupu, se zúčastnily stovky lidí a dosavadní výsledky potvrdily, že u nás neexistuje monopolní postavení jednoho řetězce ohledně obliby, většinou je reálný zájem rozložen mezi více subjektů. Na našem trhu působí více než deset zahraničních provozovatelů obřích obchodních center a mezi nimi i Tesco. Jeho obliba z počátku 90. let se však ztrácí v lesku jiných marketů a toho jsou si jeho majitelé vědomi.
Situace ve Velké Británii
Nejvíce je tento trend markantní v Anglii, tamní list The Guardian uvádí, že se v zemi začínají uplatňovat tzv. diskontní prodejny. Firma totiž vsadila na zájemce o menší nákupy diskontní formou. Prozatím se to týká např. měst Liverpool a St. Helens. Obchodní domy se tam uzavírají a namísto toho budují a otevírají nové prodejny. Firma navíc hodlá pojmenovat tyto obchody jinak, s názvem Jack’s – jde o nově zaregistrovanou obchodní značku. Tesco v Británii totiž čelí odlivu zákazníků na stranu německého Lidlu a Aldi. Zaměstnanci obchodů Jack’s budou odměňováni jinými benefity, než jaké jsou k dispozici v klasickém řetězci.
Zajímavostí ovšem je, že se jednou o podobný krok již firma pokusila v polovině 80. let, tehdy však byly nově vzniklé prodejny Victor Value po 4 letech uzavřeny, neboť se majitelé firmy obávali, že jim diskonty poškodí jejich dobré obchodní renomé.